جستجو، بررسی و انتخاب روش درمانی
با آی‌نبض زیباتر شوید!
منوی اصلی
منوی کاربری

همه چیز در مورد ریزش مو و راه های جلوگیری آن

افرادي که ريزش مو دارند و از راه هاي درمان آن آگاه نيستند، ابتدا بايد آزمايش داده و مشکل خود را بدانند که اصلي ترين آنها در دسته کمبود ويتامين ها قرار دارد، سپس بايد از اين موضوع مطلع شوند که استفاده از ويتامين ها يکي از بهترين روش ها براي درمان و جلوگيري از ريزش مو است.

روش هاي ويتاميني براي جلوگيري از ريزش مو

ريزش مو احتمالا يکي از رايج ترين مشکلاتي است که افراد با آن مواجه هستند. سن ديگر ملاک نيست، اين روزها حتي کودکان هم ريزش مو دارند. دلايل مختلفي براي ريزش مو وجود دارد، برخي از متداول ترين آن ها آلودگي، استرس، رژيم غذايي نامناسب و عدم خواب کافي است. راه هاي جلوگيري از ريزش مو در دو بخش تغذيه و دارو درماني تجويز مي شود. 

تاکنون ويتامين ها و مواد معدني بسياري براي تقويت و استحکام موها شناخته شده است که با مصرف به اندازه آنها موهايتان پرپشت و مستحکم خواهد شد. روش هاي مختلفي براي درمان ريزش مو وجود دارد اما يکي از روش هايي که به شدت در کنترل و جلوگيري از ريزش مو موثر است، مصرف ويتامين ها است..

قبل از شروع مصرف هر گونه مکمل غذايي و يا  ويتامينها حتما با يک متخصص مو مشورت کنيد تا به اين ترتيب ريزش موي خود را درمان نماييد.

 

کنترل ريزش مو با استفاده از ويتامين ها

اغلب ما انواع ويتامين ها را به صورت روزانه در غذاهاي خود مصرف مي کنيم اما بايد بدانيم که کدام ويتامين براي کنترل ريزش مو مناسب است؟ ويتامين ب6، ويتامين ب5، بيوتين، فوليک، فوليک اسيد، ويتامين آ، ويتامين ث، و ويتامين اي به طور مستقيم بر پوست، بدن و به خصوص مو تاثير مي گذارند. ويتامين هاي خاص تازماني که به طور مناسب و به اندازه مصرف شوند ريزش مو را کنترل مي کنند. مهم است اول بدانيم کدام ويتامين در درمان اين وضعيت موثر است که اين موضوع تحت نظر پزشک مورد نظرتان پس از ازمايش مشخص مي شود.

 

ریزش مو

 

آيا براي رشد مو به مکمل ها نياز داريم؟

غذاها بهترين منبع براي دريافت ويتامين‌هايي است که شما احتياج داريد، اما اگر موفق به دريافت ميزان کافي از ويتامين‌ها نشويد، مولتي‌ويتامين‌ها مي‌توانند به شما کمک کنند. بر اساس تحقيقات، مکمل‌ها در افرادي که دچار کمبود ويتامين‌ يا مواد معدني هستند، تاثير بسيار خوبي دارند، مخصوصا خانم ها که دچار قاعدگي هستند بايد از مولتي ويتامين و قرص هاي آهن استفاده نمايند.

 

چه ويتاميني براي جلوگيري از ريزش مو مناسب است؟

 

ويتامين آ (Vitamin A) 

 

ویتامین آ

 

تمام سلول‌ها از جمله موهاي بدن براي رشد خود به ويتامين A احتياج دارند. علاوه بر‌اين، ويتامين A به غدد چربي پوست براي توليد چربي طبيعي(Sebum)  نيز کمک مي‌کند. اين چربي پوست سر را مرطوب کرده و با اين کار به سلامت مو کمک مي‌کند. بنابراين رژيم غذايي که به اندازه کافي ويتامين آ در آن وجود نداشته باشد، ممکن است منجر به مشکلات زيادي از جمله ريزش مو شود.

در عين حال که بسيار مهم است به اندازه کافي ويتامين آ مصرف کنيد، بايد بدانيد که مصرف بيش از حد ويتامين آ هم خطرات خود را دارد. تحقيقات نشان داده است مصرف بيش از حد ويتامين A هم مي‌تواند باعث ريزش مو در افراد شود!

سيب زميني شيرين، هويج، کدو حلوايي، اسفناج و کلم کالي (کلم پيچ) ميزان زيادي ويتامين A در کنار ويتامين‌هاي ديگر دارند. همچنين در فراورده‌هاي حيواني مانند شير، تخم مرغ و ماست هم مي‌توان اين ويتامين را پيدا کرد. روغن ماهي نيز داراي مقادير بسيار زيادي ويتامين آ است. روغن ماهي از کبد نوعي از ماهيان گرفته مي‌شود که منبع بسيار خوبي براي ويتامين آ است.

 

ويتامين ب  (Vitamin B)

 

ویتامین ب

 

 همينطور يکي از بهترين ويتامين‌ها براي رشد مو ويتامين ب است که به آن بيوتين(Biotin)  مي‌گويند. اين يکي از بهترين ويتامين هاست که با کنترل استرس به رشد مو کمک مي کند.

تحقيقات مختلفي کمبود ويتامين بي را با ريزش مو در انسان مرتبط دانسته‌اند. مصرف بيوتين به عنوان روشي براي درمان ريزش مو شناخته شده و استفاده مي‌شود. هرچند که کمبود ويتامين ب به ندرت اتفاق مي‌افتد چرا که اين ويتامين در غذاهاي مختلفي وجود دارد. همچنين انواع ديگر ويتامين‌ ب سلول‌هاي خون را مي‌سازند که وظيفه انتقال اکسيژن و مواد غذايي به پوست سر و فوليکول‌هاي مو را بر عهده دارند. اين فرايند براي رشد مو بسيار حياتي و مهم است.

شما مي‌توانيد ميزان زيادي از اين ويتامين را از غذاهايي بر پايه گندم، بادام، گوشت، ماهي و غذاهاي دريايي ديگر و سبزيجاتي که برگ‌هاي سبز تيره دارند به دست بياوريد. غذاهاي گوشتي منبع بسيار خوبي براي ويتامين B12 هستند؛ پس اگر رژيم گياه‌خواري داريد اين موضوع را در نظر داشته باشيد که لازم است از قرص و مکمل ويتامين B استفاده کنيد. 

 

ويتامين B6 و B12 براي درمان ريزش مو:

اين دو ويتامين يکي از منابع عالي براي رشد مو و درمان ريزش آن هستند. منابع حاوي ويتامين B6 شامل آووکادو، لوبيا سبز، غلات سبوس دار، اسفناج، مرغ،  موز و غذاهاي دريايي مي باشند. همچنين ويتامين B12 را مي توان در غذاهايي مانند جگر، تخم مرغ ، شير، غلات و غذاهاي دريايي يافت.

 

ويتامين سي  (Vitamin C)

 

ویتامین ث

 

اين ويتامين علاوه بر کمک به بدن براي جذب آهن، توليد کلازن را نيز افزايش داده که براي حفظ ساختار مو و بازسازي آن ضروري است . 

ويتامين C در اسفناج، سبزيجات سبز، فلفل دلمه اي زرد، بروکلي، کيوي، پرتقال، ليمو شيرين، ليمو، نخود، پاپايا،توت فرنگي و مرکبات يافت مي‌شود که موجب جلوگيري از پيري و باعث رشد مو مي شود.

 

ويتامين دي  (Vitamin D)

 

ویتامین دی

 

ميزان ويتامين دي در بدن با آلوپسيا (Alopecia) که نوعي از ريزش مو است مرتبط است. محققين پي برده‌اند که ويتامين دي مي‌تواند به ساخت فوليکول‌هاي جديد کمک کند. فوليکول‌ها همان منافذ کوچک داخل پوست سر هستند که موي جديد مي‌تواند در آن‌جا رشد کند.

ويتامين D يا کلسيفرول يکي از ويتامين هاي لازم براي بدن و از ويتامين هاي محلول در چربي است، که به رشد و استحکام استخوانها از طريق کنترل تعادل کلسيم و فسفر کمک مي کند. اين ويتامين با ايجاد افزايش جذب فسفر و کلسيم از روده ها و کاهش دفع از کليه به متابوليسم استخوان ها کمک مي کند و همچنين از طريق ترجمه ژنهاي هسته سلول به رشد سلول کمک مي نمايد. مهمترين منبع تامين اين ويتامين نور خورشيد مي باشد. 

ويتامين دي به نظر نقش مهمي در ساختمان مو ايفا مي‌کند، اما بيشتر تحقيقات بر روي گيرنده‌هاي اين ويتامين يعني قسمت‌هايي که به آن نياز دارند، تمرکز مي‌کنند و نقش اصلي ويتامين D در رشد مو هنوز نامشخص است. بايد بدانيم که در کشور ما خيلي از افراد دچار کمبود ويتامين D هستند و به اندازه کافي هم اين ويتامين را دريافت نمي‌کنند.

همه آنچه در مورد ويتامين دي بايد بدانيد

بدن شما به صورت طبيعي با قرار گرفتن در معرض نور خورشيد، ويتامين D توليد مي‌کند؛ اما با توجه به شرايطي که در آن زندگي مي‌کنيم شايد ايده خوبي باشد که با خوردن غذاهايي که داراي اين ويتامين هستند اين کمبود را جبران کنيم. ماهي، روغن کبد ماهي و برخي از قارچ‌ها داراي اين ويتامين هستند.

 

ويتامين اي  (Vitamin E)

 

ویتامین ای

 

اين ويتامين هم مانند ويتامين سي، آنتي‌اکسيداني است که از عوارض راديکال‌هاي آزاد و عوامل اکسيداتيو ديگر پيشگيري مي‌کند. در يکي از تحقيقات افرادي که ريزش مو داشتند، با مصرف مکمل‌هاي ويتامين E بعد از ? ماه، ??.? درصد افزايش رشد مو را شاهد بودند. مغز تخمه آفتابگردان، بادام، اسفناج و آووکادو از منابع خوب ويتامين E هستند.

 

ساير مواد موثر در جلوگيري از ريزش مو

 

آهن (Iron)

 

آهن

 

آهن به گلبول‌هاي قرمز خون کمک مي‌کند تا اکسيژن را به سلول‌هاي ديگر برسانند و اين قابليت آهن را به يکي از مواد معدني اساسي براي فعاليت‌هاي بدن از جمله رويش مو تبديل مي‌کند.

کمبود آهن يا فقر آهن باعث آنميا (Anemia) مي‌شود که يکي از دلايل عمده ريزش مو محسوب مي‌شود و در خانم‌‌ها بسيار رايج است. غذاهايي که داراي ميزان زيادي آهن هستند شامل تخم مرغ، گوشت قرمز، اسفناج و عدس مي‌باشند.

 

روي (Zinc)

 

زینک

 

زينک نقش مهمي در رويش و ترميم مو ايفا مي‌کند. همچنين کمک مي‌کند تا غدد چربي اطراف فوليکول مو نيز به خوبي کار کنند. ريزش مو و کم شدن موي سر يکي از عوارض رايج کمبود زينک در بدن است. تحقيقات نشان داده است که قرص زينک از ريزش مويي که به دليل کمبود روي ايجاد شده جلوگيري کرده است.

هرچند بر اساس برخي گزارش ها قرص‌هاي زينک با دوز بالا در بعضي افراد باعث ريزش مو شده است. به همين دليل مهم است که دکتر شما براي شما قرص زينک مورد نيازتان را تجويز کند. به جز اين، راه بهتري هم وجود دارد که شما روي مورد نياز بدنتان را از غذاها جذب کنيد. گوشت گاو، اسفناج، تخمه کدو و عدس داراي مقادير زيادي روي هستند.

 

پروتئين (Protein)

 

پروتئین

 

مي‌توان گفت مو تقريبا از پروتئين ساخته شده است. مصرف کافي پروتئين براي رشد مو مهم است. تحقيقاتي که روي حيوانات انجام شده است، نشان داده است که کمبود پروتئين مي‌تواند رشد مو را کاهش دهد و منجر به ريزش آن شود؛ هرچند که کمبود پروتئين در جوامع امروزي بسيار نادر اتفاق مي‌افتد.

دیدگاه‌ها
برای استفاده از این بخش باید ابتدا عضو شوید.
در صورتی که قبلا عضو شده‌اید، وارد شوید.