جستجو، بررسی و انتخاب روش درمانی
با آی‌نبض زیباتر شوید!
  • تهران
منوی اصلی
منوی کاربری

چگونه تغذیه سالم داشته باشیم؟

تغذیه نقش مهمی در سلامت بدن انسان دارد به طوری که با کمک داشتن تغذیه مناسب و رژیم غذایی سالم می‌توانید سلامتی فردی خود را تضمین و زندگی سالم‌تری داشته باشید. همچنین برای داشتن تغذیه سالم باید برخی از نکات را به خوبی رعایت کنید که در ادامه به بعضی از این نکات اشاره گردیده شده است.

 

تغذیه سالم چیست؟

اگر به دنبال کاهش وزن هستید یا می‌خواهید فشار خونتان را پایین بیاورید و یا تصمیم گرفته‌اید با یک روش ساده میزان کالری دریافتی خود را افزایش دهید، بهترین راه برای شما، داشتن تغذیه‌ سالم است. تغذیه سالم به معنای محدودیت های شدید غذایی، لاغر ماندن و یا محروم کردن خودتان از غذاهایی که دوست دارید نیست. بلکه به معنی حس عالی بودن، داشتن انرژی بیشتر، بهبود سلامتی و تقویت روحیه شما است. اما با استفاده از این نکات ساده متخصصان معتقدند تغذیه نقش مهمی در سلامت کلی بدن انسان دارد و با چند تغییر کوچک در رژیم غذایی و هر چیز دیگری که به سلامتی فرد مرتبط است، از ورزش گرفته تا داشتن خواب و استراحت مناسب، می‌توان به یک سبک زندگی ایده‌آل رسید. در این مقاله با ارائه‌ی چند دستورالعمل ساده، روش‌هایی به شما پیشنهاد می‌شود که بتوانید از همین امروز زندگی سالم‌تری داشته باشید.

 

چرا تغذیه سالم مهم است ؟

 

 

غذا خوردن سالم علاوه بر ایجاد تعادل مناسبی از ویتامین ها، مواد معدنی و دیگر مواد مغذی در دریافت آن ها به شما کمک خواهد کرد تا احساس بهتر و انرژی بیشتری داشته و استرس خود را بهتر کنترل و مدیریت کنید.

تغذیه سالم یکی از بهترین روش هایی است که شما می توانید برای جلوگیری و کنترل بسیاری از مشکلات از جمله بیماری قلبی، فشار خون بالا، دیابت و برخی از انواع سرطان‌ها انجام دهید.

 

آیا تغذیه سالم همان رژیم غذایی است؟

 

 

غذا خوردن سالم یک رژیم غذایی نیست، این به معنای ایجاد تغییراتی است که شما می توانید با ایجاد آن ها از زندگی تان تا پایان عمر لذت بیشتری ببرید. رژیم های غذایی موقتی هستند و از آن جا که هنگام داشتن رژیم شما کمتر می خورید، ممکن است اکثر اوقات احساس گرسنگی داشته باشید و پس از متوقف کردن رژیم، برای جبران آنچه از دست داده اید پرخوری کنید. 

یک تغذیه سالم؛ متنوع و متعادل از مواد غذایی بسیار رضایت بخش مانند: میوه جات ، سبزیجات، پروتیین و ... می باشد. با داشتن فعالیت جسمی بیشتر و تغذیه سالم شما به نتیجه بهتری می رسید تا داشتن یک رژیم سخت.

 

چطور می توان تغذیه سالم را به یک عادت تبدیل کرد :

ابتدا در مورد دلایل خود برای تغذیه سالم فکر کنید، آیا شما می خواهید برای بهبود سلامت خود کاری کنید؟  دوست دارید به تناسب اندام عالی که توقعش را دارید برسید؟ آیا شما می خواهید به احساس بهتری برسید؟ آیا می خواهید الگویی برای  دوستانتان باشید؟

سپس در مورد برخی از  این تغییرات فکر کنید، آنهایی را انتخاب کنید که می توانید ادامه دهید. پس از مدت کوتاهی بصورت شگفت انگیزی می بینید که بهآان رویه ای که در نظر گرفته اید عادت خواهید کرد، و انجام آن برای شما بسیار آسان می شود.

به یاد داشته باشید داشتن حمایت از دیگران در ایجاد تغییرات تغذیه ای می تواند به شما کمک بسیار بزرگی کند، هر چه حمایت از شما بیشتر باشد، آسان تر از پس آن بر خواهید آمد.

 

برای وعده های غذایی خود برنامه ریزی کنید:

نوشتن یک برنامه‌ی غذایی به این بستگی دارد که چه موادی در خانه دارید. داشتن برنامه‌ی غذایی، باعث می‌شود خریدهای غیرضروری نداشته باشید یا برای فرار از گرسنگی هر چیزی نخورید. این کار همچین این فرصت را به شما می‌دهد، تا غذاها را از قبل آماده کنید و در طول هفته میل نمایید. همچین می‌توانید از غذاهای باقی مانده‌، برای درست کردن یک غذای متفاوت در وعده‌های غذایی دیگر استفاده کنید. برای مثال، اگر روز یکشنبه کباب درست کردید و مقداری از گوشت آن باقی مانده است، می‌توانید برای یک وعده‌ی غذایی دیگر با آن سالاد درست کنید و یا به گوشت، ادویه‌ی کاری بزنید و آن را سرخ کنید. اگر برای سالاد لوبیا یا شام مکزیکی خود سس گوآکاموله درست کرده‌اید و مقداری از آن باقی مانده است، در وعده‌ی غذایی بعدی آن را با سبزی میل کنید.

 

اصول و اجزای تغذیه سالم

 

 

مهمترین اصل در رژیک غذایی حفظ یک تعادل پروتئینی، چربی، کربوهیدارت‌ها، فیبر، ویتامین و مواد غذایی مورد نیاز در بدن در رژیم می باشد. با این رژیم لازم نیست دسته های خاصی از غذا را از رژیم غذایی خود حذف کنید، بلکه سالم ترین گزینه را از هر گروه انتخاب و بیشترین استفاده را از آنها ببرید.

 

افزایش مصرف پروتئین برای داشتن رژیم غذایی سالم:

 

 

پروتئین اغلب به عنوان پادشاه مواد غذایی یاد می شود. مطالعات نشان می دهد افزایش مصرف پروتیین در بدن موجب کاهش مصرف کالری در روز شده بدون اینکه تغییری در فعالیت های روزانه داشته باشیم. علاوه بر این، پروتیین به حفظ توده عضلانی که میزان متابولیسم بدن را تعیین می کند کمک می نماید. 

دیدگاه‌ها
برای استفاده از این بخش باید ابتدا عضو شوید.
در صورتی که قبلا عضو شده‌اید، وارد شوید.
محمد
2019-02-17
تشکر از مطلب خوبتون