جستجو، بررسی و انتخاب روش درمانی
با آی‌نبض زیباتر شوید!
  • تهران
منوی اصلی
منوی کاربری

چگونه حافظه خود را تقویت کنیم

 آیا از حواس پرتی و کم شدن حافظه خود رنج می برید؟ ما در این بخش از آی نبض به چگونگی بهترشدن و رفع حافظه کوتاه مدت به شما با مطالبی که درنظر گرفتیم کمک خواهیم کرد.

 

نکته :  روان‌شناسان معتقدند که انسان دارای سیستم حافظه‌ای با سه مرحله‌ی مجزا است: حافظه حسی، حافظه کوتاه‌مدت و حافظه بلندمدت. 

 

حافظه‌ی حسی چیست:

حافظه‌ای فرار است که کمتر از نیم ثانیه ماندگاری دارد. این حافظه به شما امکان می‌دهد که یک تصویر، صدا یا سایر حس‌ها را به صورت تقریبا تصویری در خاطر حفظ کنید. این تصاویر فوق‌العاده فرار، بلافاصله به حافظه کوتاه مدت منتقل می‌شوند.

 

حافظه کوتاه مدت 

به عنوان فیلتر و یک مخزن ذخیره‌ی کوتاه‌مدت عمل می‌کند. خاطرات حسی در این حافظه فیلتر شده، سپس یا فراموش می‌شوند و یا در حافظه‌ی بلند‌مدت قرار می‌گیرند، حافظه کوتاه مدت جایی است که مقادیر کم اطلاعات به صورت موقت، معمولا برای ۱۵ تا۳۰ ثانیه در آن ذخیره می‌شوند. تقریبا می‌توان آن را «صفحه‌ی چرک‌نویس» مغز دانست. حافظه کوتاه مدت بیش از آنکه جای مشخصی در مغز داشته باشد، بخشی از فرآیند ذهنی است. شما از این حافظه برای کارهایی مثل حفظ یک شماره‌ی تلفن تا زمانی که بتوانید آن را جایی یادداشت کنید یا در ذهن نگه‌داشتن جمله‌ای که مایلید در مکالمه به زبان بیاورید استفاده می‌کنید. اینها اطلاعاتی هستند که به سرعت ناپدید می‌شوند مگر اینکه اقدامی برای به خاطر سپردن آنها انجام دهید.

 

حافظه‌ی بلندمدت:

جایی برای ثبت همیشگی اطلاعاتی است که ارزشمند تشخیص داده شده‌اند. برخلاف حافظه‌ی حسی و کوتاه‌مدت، حافظه‌ی بلندمدت قادر است مقادیر نامحدود اطلاعات را برای مدت نامحدود ذخیره کند.

 

چگونه حافظه کوتاه مدت را تقویت کنیم

 

حافظه کوتاه مدت

 

اختلال در حافظه کوتاه مدت می‌تواند آزاردهنده، ناراحت‌کننده و خجالت‌آور باشد و مسلما انسان می‌خواهد جلوی بدتر شدن آن را بگیرد. برای تقویت حافظه کوتاه مدت روش های زیادی وجود دارد که شما اگر همه‌ی روش‌ها را با هم انجام دهید به بهترین نتیجه خواهید رسید.

 

به طور همزمان چند کار را انجام ندهید

 

چند کار کردن

 

مغز شما باید کاری را که قرار است به خاطر بسپارد، انتخاب کند. بنابراین با کم کردن گزینه‌های انتخابی، اجازه ندهید کاری را که شما مایل به انجام آن هستید فیلتر کند.

 

از همه حواس خود استفاده کنید 

انجام همزمان چند کار برای مغز ضرر دارد. هربار فقط یک کار انجام بدهید تا حواس‌تان پرت نشود حافظه کوتاه مدت چیز شکننده‌ای است. برای مثال اگر در مسیر رفتن به آشپزخانه موردی وجود داشته باشد که حواس‌ شما را پرت کند فراموش خواهید کرد چرا به آنجا رفته‌اید. اگر در بخاطر آوردن اسم افراد مشکل دارید چند بار با صدای بلند آن را تکرار کنید با اینکار گوش در بخاطر آوردن اسم کمکتان می کند. اگر می خواهید دستور پخت کیک را به یاد آورید طعم آن را مزه مزه کنید .

 

تمرکز کنید

 از فکر کردن به کارهای فردا یا نگرانی در مورد اتفاقات دیروز اجتناب کنید. توانایی شما برای تمرکز بر وضعیت کنونی می‌تواند تا حد زیادی توانایی یادگیری و به خاطر سپردن اطلاعات جدید را بهبود دهد.

 

بلند با خود بگویید

 اگر نکته، نام یا شماره‌ای هست که می‌خواهید به خاطر بسپارید، آن را چندین بار با صدای بلند برای خودتان تکرار کنید. این حرکت ساده به شما کمک خواهد کرد آن را به خاطر بسپارید

 

تقویت حافظه کوتاه مدت با روش تقویت گوش

در این تکنیک کلمات، تصاویر و جملات، همگی حافظه کوتاه مدت را بهبود می بخشد. قافیه و شعرخوانی هم کمک بزرگی است مثلا اگر می خواهید به یاد داشته باشید ماه 30 روز است قاعده ایی برای آن در نظر بگیرید. البته می توانید تعدادی از قواعد را با توجه به اطلاعات شخصی مثل اسم اعضای خانواده یا چیزهای دیگر نشانه بگذارید .

 

منظم باشید

وسایل روزمره همچون سوئیچ خودرو را در مکان مشخصی بگذارید، همیشه کارها را با ترتیب یکسانی انجام بدهید، اطلاعات موردنظرتان را بنویسید، از زنگ هشدار برای یادآوری کارها استفاده کنید، دفتر یادداشتی تهیه و کارهای روزانه‌تان را در آن یادداشت کنید تا آنها را به یاد داشته باشید.

 

نوشتن را فراموش نکنید

عمل نوشتن نیازمند تمرکز است و باعث می‌شود راحت‌تر به خاطر بسپارید. در این مورد،‌ نوشتن دستی بهتر از تایپ در وسایل الکترونیکی عمل می‌کند. گویا، حداقل از نظر حافظه، (قلم برتر از صفحه کلید آمد پدید).

 

رژیم غذایی سالم داشته باشید  

 

گردو

 

مکمل‌های مغزی مناسب بخورید، به قدر کافی بخوابید، ورزش کنید و از محرک‌های ذهنی استفاده کنید. استرس را کاهش دهید چراکه استرس قاتل سلول‌های مغزی است.

 

ورزش رکن اصلی برای تقویت حافظه کوتاه مدت:

ورزش کردن بطور روزمره برای تقویت حافظه روزمره مفید است، با ورزش کردن بدن اکسیژن را پمپاژ می کند تاهوای تازه به مغز برسد .

 

بیماری‌های نهفته را در خود را پیدا کنید و با پزشک مربوطه درمیان بگذارید

آخرین عامل مهمی که می‌تواند ریشه‌ی از دست دادن حافظه باشد بیماری‌های نهفته هستند. برخی از شایع‌ترین مشکلاتی که می‌توانند به از دست دادن حافظه منجر شوند شامل اختلالات تیروئید، فشار خون بالا، درد مزمن عضلات (فیبرومیالژیا)، سرطان، افسردگی و دیابت است. اگر شک دارید که دچار بیماری نهفته‌ای هستید که در کاهش حافظه‌ی‌ شما نقش دارد با پزشک خود صحبت کنید. گاهی راه‌حل، به سادگی تغییر یکی از داروهایی که مصرف می‌کنید یا تحت نظر بودن یک بیماری قابل درمان است.

دیدگاه‌ها
برای استفاده از این بخش باید ابتدا عضو شوید.
در صورتی که قبلا عضو شده‌اید، وارد شوید.