جستجو، بررسی و انتخاب روش درمانی
با آی‌نبض زیباتر شوید!
منوی اصلی
منوی کاربری

چگونه اعتماد به نفس بالایی داشته باشیم؟

اعتماد به نفس بالا یکی از نیاز های مهم هر فردی است و هر فرد باید در زندگی خود از اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشد تا احساس مفید بودن و خوشبختی کند

نکته: برای این‌که دیگران شما را جدی بگیرند ابتدا باید خودتان شخصیت وجودیتان را جدی بگیرید و خودتان را باور داشته باشید، برای رسیدن به این هدف، از دو وجه بیرونی و درونی می‌توان این موضوع را تحت بررسی قرار داد که در این مورد وجه درونی آن از اهمیت بیشتری برخوردار است. اگر بخواهیم از بعد درونی به این موضوع نگاه کنیم باید روند افکار و احساساتمان را تغییر دهیم. فردی موفق است که واقع‌بین باشد و مسئولیت رفتارهای خود را بپذیرد. برای مثال، اگر در جایی مرتکب اشتباه شدید آن را قبول کنید و در جهت اصلاح آن برآیید. چنین شخصی خود را باور دارد و این دلیل موفقیت اوست، فردی که توانایی‌های خود را باور نداشته باشد به دستاوردهایی که آرزویش را دارد نخواهد رسید زیراچنین شخصی واقع‌بین نبوده و به همین دلیل مسئولیت خطاهای خود را نمی‌پذیرد؛ به همین دلیل این گروه از افراد ترجیح می‌دهند برای فرار از واقعیت، دیگران و شرایط بیرونی را تنها دلیل اشتباهاتشان معرفی و با این کار خود را از فشار روانی خلاص کنند.

 

آیا خانم ها از اعتماد به نفس کمتری برخوردارهستند، چرا؟

 

اعتماد به نفس زنان

 

 با اینکه بسیاری از خانم ها از چهره زیبا و توانایی های بارز و بالایی برخوردارند اما باز هم عدم داشتن اعتماد به نفس، آن ها را درگیر مسائلی کرده است که برایشان بسیار آزار دهنده است و مانع پیشرفتشان شده است. قرار نیست کارهای پیچیده و سختی برای بالا بردن اعتماد به نفس انجام شود کافیست راه های ساده ی بدست آوردن آن را برای تقویت خود بکار برید تا فردی موفق و مفید در جامعه و زندگی شخصی خود باشید.

 

 برای بدست اوردن اعتماد به نفس چه کارهایی باید کرد؟ 

 

اعتماد به نفس

 

1- کار جدیدی را شروع کنید و آن را دنبال کنید

این یکی از مهمترین و موثرترین راه‌های ایجاد اعتماد به ‌نفس دائم است. وقتی تصمیم می‌گیرید کاری انجام دهید و از آن عقب نمی‌کشید و آن را پیش می‌برید، خودتان را به خودتان ثابت می‌کنید و اینجاست که اعتماد به ‌نفستان بالا می‌رود

 

2- با خودتان مهربان باشید

ممکن است با خودتان بدرفتاری کنید. درک کنید که هیچ نیازی به این کار نیست. حتی اگر تا امروز هم اینطور رفتار می‌کرده‌اید دیگر وقتش رسیده است که دست از آن بردارید. درعوض با خودتان مهربان باشید. هیچ اشکالی ندارد بدرفتاری با خودتان هیچ دلیلی ندارد مگراینکه بخواهید خودتان را ناراحت کنید و دشمنانتان را شاد.

 

3- ورزش کردن را فراموش نکنید

این مورد اثری عمیق بر اعتماد به ‌نفس دارد، ورزش منظم و همیشگی سطح انرژی شما را بالا برده و مواد شیمیایی مختلفی تولید می‌کند مثل تستوسترون و اندورفین که حالت مثبت تری به شما می‌دهد. به نظر می‌رسد ورزش به طور اتوماتیک‌ وار موجب افزایش اعتماد به نفس می شود و رویکرد شما را نسبت به زندگی تغییر می‌دهد. علاوه بر آن فرم و شکل بهتری به اندام شما می‌دهد که راهی عالی برای بالا بردن اعتماد به ‌نفس شماست.

 

 4- اگر اعتماد به نفس ندارید وانمود کنید اعتماد به نفس دارید

 

من می توانم

 

برای بیرون آمدن از محدودیت‌هایی که برای خودتان درست کردید باید یک قدم بیرون از منطقه آرامشتان پا بگذارید ممکن است اعتماد بنفسان بالا نباشد اما حداقل تظاهر کنید و طوری رفتار کنید که انگار به خودتان و توانایی‌هایتان کاملاً مطمئنید و بنابر آن رفتار کنید. خیلی زود می‌بینید غیرعملی به نظر رسیده و انگار فقط به خودتان دروغ می‌گویید اما موضوع همین است، این راهکار کاملاً عملی است. چرا که حتی اگر احساس اعتماد به نفس کردید به ندرت موجب خواهد شد این احساس به واقعیت تبدیل شود.

 

5- از محیط اطرافتان استفاده کنید

یک راه موثر برای تغییردادن خودتان این است که محیطتان را برحسب آن کسی که دوست دارید باشید تغییر دهید، اگر می‌خواهید اعتماد به ‌نفس بیشتری داشته باشید زندگینامه‌های افراد با اعتماد به ‌نفس را مطالعه کنید، موسیقی که گوش می‌دهید را از موسیقی‌های افسرده‌ کننده به انرژی ‌بخش تغییر دهید و سعی کنید با کسانی رفت‌ و آمد کنید که اعتماد به ‌نفس بالایی دارند.

 

6- مثبت بیندیشید

اینکه سعی کنید دنیا و زندگیتان را از دریچه‌ای مثبت نگاه کنید کمی سخت است و زمان می‌برد مخصوصا اگر سالهای زیادی را با تفکر منفی زندگی کرده باشید.

 

7- خودتان را با خودتان مقایسه کنید.

مسئله اینجاست که اگر از یک نفر بگذرید، کس دیگری را می‌بینید که از شما موفق‌تر باشد و حس برنده بودن موقتیتان دوباره به احساس ترس و اضطراب تبدیل خواهد شد. پس سعی کنید فقط روی خودتان تمرکز کنید، نه آدم‌های دور و برتان و مهم نباشد که دیگران تا چه اندازه موفق هستند. خودتان را با خودتان مقایسه کنید. پیشرفت کنید و رشد خودتان را بررسی کنید و خواهید دید که شادتر، موفق‌تر و با اعتماد به ‌نفس‌تر زندگی خواهید کرد.

 

 8- از قوه تخیلتان استفاده کنید 

ذهن شما ابزاری بسیار قدرتمند است. وقتی یاد بگیرید چطور از تخیلتان به طریقی مثبت استفاده کنید، می‌توانید با کمک آن اعتماد به ‌نفستان را بالا ببرید. یک راه برای آن تجسم‌سازی است.

 

9- به جای اینکه به درون توجه کنید، بیشتربه بیرون توجه کنید

وقتی با دیگران رابطه برقرار می‌کنید و گاهی‌اوقات وقتی تنها هستید، بد نیست که توجه ذهنتان را به بیرون دهید تا به درون. مشکل توجه به درون این است که در بسیاری از موقعیت‌ها باعث می‌شود به ظاهرتان، اینکه چه گفته‌اید و دیگران چه گفته‌اند فکر کنید. تمرکز به بیرون درکنار اینکه به بالا بردن اعتماد به ‌نفستان کمک می‌کند، راهی عالی برای تقویت مهارت‌های مردمی و اجتماعیتان هم هست.

 

10- اطرافیانتان را از افراد مثبت‌اندیش انتخاب کنید.

افرادیکه با آنها نشست و برخاست می‌کنید می‌توانند موجب شادی یا ناراحتی شما شوند. ازآنجا که ما زمان زیادی را با مردم سپری می‌کنیم، خیلی مهم است که کنار افراد مثبت -یا حداقل به طرزی منطقی خنثی-باشیم. بودن یک یا دو نفر منفی‌باف می‌تواند تاثیر شگرفی بر شما بگذارد و روز به روز روحیه‌تان را خراب‌تر کند.

اگر برای اینکه خودتان را با اعتماد به ‌نفس تجسم کنید مشکل دارید، می‌توانید کس دیگری را تقلید کنید. یک فرد با اعتماد به ‌نفس کنار خودتان پیدا کنید -مثلاً یک ورزشکار، هنرپیشه یا حتی یک از آشنایان- و از او تقلید کنید. ببینید چطور راه می‌رود، حرف می‌زند و حرکت می‌کند. بعد رفتارهای او را در تجسم‌سازیتان تقلید کنید.

 

 11- به آینده فکر کنید

یک راه عالی برای پیش رو قرار دادن همه چیز و تعیین اینکه اتفاقات روز چطور بر اعتماد به‌ نفس شما تاثیر بگذارد این است که نگاهی به آینده بیندازید. از خودتان بپرسید: آیا این مسئله در 5 سال آینده مسئله مهمی خواهد بود و یاد من خواهد ماند؟ این باعث می‌شود فقط درگیر اتفاقی که افتاده است نشوید و معمولاً هم پاسخ به این سوال منفی است. با استفاده از این سوال، کنار آمدن با مشکلات روزمره آسان‌تر خواهد شد و می‌فهمید که بیشتر اتفاقات اتفاقاتی آنقدر کوچک هستند که جای نگرانی ندارند.

 

12- خودتان را بشناسید

آدمها با هم فرق دارند اما مسئله مهم‌تر این است که نحوه کارکرد ذهن آنها شباهت‌های زیادی با هم دارد. چیزی که برای بقیه خوب عمل کرده ممکن است برای شما هم موثر باشد. وقتی با عملکرد ذهنتان بیشتر آشنا شوید می‌فهمید که در موقعیت‌های مختلف چه واکنشی خواهد داشت. وقتی خودتان را بهتر بشناسید اعتماد به‌ نفستان بالاتر خواهد رفت.

 

13- ذهنتان را از خاطرات مثبت پُر کنید

این یک عادت شایع است که قبل از اینکه بخواهید کار مهمی انجام دهید، شکست‌های قبلی و تجربیات بد سابق همه ذهنتان را پر می‌کنند. این عادت را از بین ببرید و سعی کنید برای یک تا دو دقیقه هم که شده همیشه ذهنتان را از خاطرات مثبت، دستاوردهای مهم و تجربیات خوبتان پر کنید. ما معمولاً این کارهای مثبت را فراموش می‌کنیم و روی خاطرات بد و منفی تمرکز می‌کنیم. اما همه چیز به خودتان بستگی دارد و محصول انتخابتان عاملی است که سطح اعتماد به ‌نفستان را تعیین می‌کند.

 

14- در تقویت مهارت های اجتماعیتان کوشا باشید

 یکی از مهم ترین بخش های زندگی روابط می باشد روابطی که هر فردی در اجتماع می تواند داشته باشد پس هر فرد باید تقویت این مهارت ها را یاد بگیرد چرا که تقویت این مهارت ها و کسب اطمینان بیشتر در این مهارت ها به افزایش اعتماد به نفس کمک شایانی می کند.

دیدگاه‌ها
برای استفاده از این بخش باید ابتدا عضو شوید.
در صورتی که قبلا عضو شده‌اید، وارد شوید.